عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس گفت: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مخالفت قاطع خود را با طرح «تشکیل سازمان نظام طب مکمل جمهوری اسلامی ایران» را اعلام کرده‌اند.

سید مسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اخیراً طرحی در مجلس شورای اسلامی توسط برخی از نمایندگان در دستور کار قرار گرفته بود که در صورت تصویب آن، «سازمان نظام طب مکمل جمهوری اسلامی ایران» تشکیل شود. این طرح در جلسه روز یکشنبه، 11 مهر ماه، در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت و با کلیات آن به اتفاق آرا مخالفت شد.

وی افزود: علت اصلی این مخالفت کمیسیون، مغایرت طرح با اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام تقنین در بخش سلامت بود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در ادامه تصریح کرد: مطابق اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی، متولی اصلی سلامت در کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش  پزشکی است. سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان یک نهاد صنفی، در کنار این متولی اصلی، برای ساماندهی و نظارت، فعال است. تأسیس تشکیلات دیگری به موازات این سازمان، موازی کاری است و ضرورتی هم ندارد.

خاتمی تاکید کرد: در مورد طب سنتی و طب مکمل هم عین سیاست های ابلاغی در حال اجراست و از ظرفیت های آن در نظام درمان و سلامت استفاده می شود‌. در حال حاضر، پزشکان عمومی می توانند دوره تکمیلی طب سنتی را بگذرانند و مدرک تخصصی این حوزه را دریافت کنند. اما از نظر قانونی، افراد غیر پزشک و فاقد صلاحیت علمی، حق درمان بیماری را ندارند و در صورت بروز هر گونه عارضه ای، باید ضامن و پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس بیان کرد: در حوزه استفاده از گیاهان دارویی نیز، دانشکده های داروسازی و سایر مراکز تخصصی، فعال شده اند و در حال حاضر بسیاری از داروهای گیاهی و سنتی، پس از اخذ تأیید علمی، موجود است و توسط پزشکان نیز تجویز می شود.

اتمی در پایان تاکید کرد: نگاه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  به عنوان کمیسیون اصلی برای بررسی این طرح، با نگاه متخصصین حوزه پزشکی و سلامت هم راستاست و به همین دلیل، کلیات این طرح با اتفاق آرای اعضای کمیسیون، مورد مخالفت قرار گرفت./