همواره در میان مردم اولویت نسخه‌های طب سنتی و مدرن مورد سوال است و عده‌ای با نگاه افراطی و تفریطی با این مساله برخورد می کنند، در حالی که به نظر اکثر کارشناسان، طب سنتی و مدرن مکمل یکدیگر هستند و در مقابله با کرونا هر کدام تاثیر مثبت خود را دارند، که موجب شده است دستورالعمل‌های طب ایرانی نیز در آستانه ستاد ملی کرونا قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، اولین دانشکده طب سنتی سال ۸۶ در دانشگاه علوم پزشکی تهران تاسیس شد، با این حال بهرام عین اللهی وزیر بهداشت وقت اعلام کرد که از سال ۸۴، مقطع کارشناسی ارشد رشته طب سنتی تبیین شد و تصمیم گرفته شده است تا براساس مستندات و تحقیقات علمی، مقطع دکتری این رشته ایجاد شود و دانشکده‌های طب سنتی توسعه یابد.

طب سنتی در ایران و گیاه درمانی در جهان

رضا جعفرقلی متخصص طب سنتی در همین رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تهران با اشاره به روش‌های طب سنتی و گیاه درمانی در ایران و جهان اظهار کرد: در ایران بهره‌مندی‌ از گیاه درمانی سابقه چندهزار ساله دارد، اما در طی زمان با روی کار آمدن داروهای شیمیایی گرایش به طب سنتی کمرنگ شد و اکنون عوارض داروهای طب مدرن موجب شده است طب ایرانی به عنوان مکمل طب مدرن مطرح شود.

وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته هم گیاه درمانی مطرح است به نحوی که برای هر بیمار در کنار مراقبت‌های پزشکی داروهایی را از مواد موثره گیاه می‌گیرند و تجویز می‌کنند و هر بیماری داروهای گیاهی خود را دارد، اما در طب سنتی ایران برای هر فردی براساس نوع مزاج داروی گیاهی تجویز می‌کنند، به عبارتی برای درمان بیماری هر فرد مواردی مانند محل زندگی، نوع مزاج و بیماری‌های زمینه‌ای مهم است.

اگر حکیم رازی و جرجانی هم الان بودند واکسن‌های متعارف را تزریق می‌کردند

متخصص طب سنتی اضافه کرد: در کتاب قانون ابوعلی سینا فصل بهداشت عمومی و محیطی وجود دارد، که در بیماری‌های واگیردار این بحث بیشتر مطرح می‌شود؛ در رابطه با واکسن هم مقوله آنتی بادی به عنوان تقویت کننده سیستم دفاعی بدن در طب سنتی وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در طب مدرن ضعیف شده‌ عامل بیماری وارد بدن می‌شود، اما در طب ایرانی از پروتئین‌های حیوانی برای تحریک سیستم دفاعی بدن استفاده می‌شود، در مجموع اگر حکیم رازی و جرجانی هم الان بودند واکسن‌های متعارف را تزریق می‌کردند.

لزوم تشکیل کمیته تخصصی طب سنتی در ستاد ملی مقابله با کرونا

نفیسه حسینی یکتا مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت نیز درباره تشکیل کمیته تخصصی طب سنتی در ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: تاکنون از ظرفیت طب سنتی به نحو مطلوبی استفاده نشده است و پیشنهاد بنده تشکیل کمیته تخصصی طب سنتی در ستاد ملی کرونا است، در شرایط فعلی که بحث تحول در درمان بیماران کرونایی مدنظر رئیس جمهور می‌باشد، امید است تشکیل چنین کمیته‌ای بتواند بستری را برای تسهیل و‌ تسریع استفاده از این ظرفیت فراهم کند.

وی درباره ارائه خدمات طب سنتی در بیمارستان‌های کرونایی نیز اذعان داشت: در حال حاضر هیچ بیمارستانی از خدمات طب سنتی ایرانی بهره کافی نبرده است، به نحوی که از حضور دانش‌آموختگان این تخصص در بالین بیماران مبتلا به کرونا و از داروهای گیاهی دارای مجوز سازمان غذا و دارو که از نتایج کارآزمایی‌های بالینی بر آمده، استفاده لازم نشده است.

مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان این‌که ما ادعای معجزه نداریم اما می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت به بیماران کمک کنیم، تصریح کرد: پیشنهاد ویژه ما به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در بند ۱۶ پیشنهادات این کمیسیون هم آمده است، الزام به استفاده از ظرفیت طب سنتی ایرانی در تمام سطوح ارائه خدمت است.

دستورالعمل طب سنتی به مراکز درمانی ابلاغ می‌شود

برای پیگیری مساله مدنظر در ستاد ملی کرونا عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: لزوم به کارگیری طب سنتی یا ایرانی برای درمان تکمیلی بیماری کووید ۱۹ حس می‌شود، البته در همه جهان از دارو‌های گیاهی به عنوان دارو‌های کمکی در پیشگیری یا درمان، استفاده شده است.

عابدینی اضافه کرد: با مطالعه طرح‌های مختلف ایران و دیگر کشور‌ها و استخراج مطالب علمی و همکاری داروسازان بالینی و متخصصان طب ایرانی، دستورالعملی را تدوین کردیم و مانند بقیه دستورالعمل‌های کمیته علمی، خواستیم به مراکز درمانی ابلاغ شود که به زودی این کار، انجام خواهد شد.