مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای گسترش خدمات طب سنتی، به ادغام این خدمات در سطح شبکه‌ بهداشت اشاره کرد و گفت: پس از انجام طرح آزمایشی در دانشگاه علوم پزشکی یزد، ‌ امسال آغاز طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه را با هدف اصلاح سبک زندگی در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی با پوشش ۴۰ درصدی داشتیم که امیدواریم در سال آتی به ۱۰۰ درصد برسد.

به گزارش ایسنا، دکتر نفیسه حسینی یکتا در اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی، گفت: طب سنتی موضوعی است که سال ۱۳۹۲ با ابلاغ سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی وظایف تک تک سازمان‌ها و ارگان‌ها برای توسعه این حوزه تبیین شد و در سال ۱۳۹۳ با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت در بند ۱۲ بازشناسی، تبیین، ‌ ترویج و توسعه طب ایرانی به عهده وزارت بهداشت گذاشته شد و در ادامه آن در برنامه ششم توسعه به منظور اجرایی شدن این بند، ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی افزود: اگر چه شاید در سنوات قبل خاطراتی از برخی رفتارهای دیکتاتور مابانه در وزارت بهداشت که در شرایط خوشبینانه ناشی از جهل به ظرفیت طب ایرانی بود در ذهن متخصصین و محققین وعلاقه مندان این حوزه نقش بسته است اما خاطراتی که این نهال تازه سربرآورده در دل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داشته است سبب فراموشی این ناملایمات می‌شود. بویژه اینکه در سند تحول دولت مردمی سیزدهم توسعه حوزه طب ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های آن مورد تاکید ویژه قرار گرفته است و با توجه به شرایط موجود به منظور تحقق اهداف اسناد بالادستی همه ما موظف به انجام اقدامات موثر، کاربردی و با سرعت بیشتر از قبل هستیم.

او تاکید کرد: در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، تسهیل راه‌اندازی دانشکده‌های طب ایرانی انجام شده است، آموزش ۲ واحد طب ایرانی به صورت اجباری در ۷ رشته از ترم آینده را خواهیم داشت هرچند که بیش از ۶۰ هزار دانشجو تاکنون این دو واحد را گذرانده‌اند. همچنین پیشنهاد دوره‌های مهارتی برای رشته‌های مامایی، پرستاری و تغذیه برگزار و به منظور تربیت نیروهای لازم در این حوزه تدوین شده است. اکنون دبیرخانه طب ایرانی و مکمل در سازمان نظام پزشکی راه اندازی شده و تشکیل کمیته مشترک گردشگری و طب ایرانی از اقدامات زیر ساختی در این حوزه است.

وی افزود: در حوزه درمان نیز یکی از مهم‌ترین اقدامات تحت پوشش بیمه رفتن ویزیت متخصصین طب ایرانی بود؛ اگرچه با این میزان پوشش بیمه هنوز پرداخت از جیب مردم تقریبا حدود ۱۰۰ درصد است اما اقداماتی برای تحت پوشش بردن داروهای گیاهی هم در دست انجام داریم که نیازمند نگاه ویژه مسئولین است.

او ادامه داد: با نگاه ادعام طب ایرانی در نظام سلامت، راه‌اندازی کلینیک‌های بین رشته‌ای جزو دغدغه‌های ما است. یکی از اتفاقات بسیار مهم در حوزه ادغام، اتفاق مهمی است که در حوزه بهداشت رقم خورد؛ چراکه یکی از اولین نقاط برخورد مردم با نظام سلامت خانه‌های بهداشت است و می‌دانیم که شاه کلید کنترل بیماری‌های غیر واگیر اصلاح سبک زندگی است که آموزه‌های طب ایرانی در اصلاح سبک زندگی حرف‌های بسیار دارد که می‌تواند با توجه به اقبال عموم جامعه مورد توجه قرار گیرد. پس از انجام طرح آزمایشی در دانشگاه علوم پزشکی یزد به عنوان فاز دوم طرح آزمایشی، ‌ امسال آغاز طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه را با هدف اصلاح سبک زندگی در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی با پوشش ۴۰ دصدی شبکه داشتیم که امیدواریم در سال آتی به ۱۰۰ درصد برسد.

حسینی یکتا، ‌ تصریح کرد: به منظور مانع زدایی از روند تولید و عرضه داروهای گیاهی به دنبال تدوین آیین نامه‌های تسهیل‌گر هستیم. داروسازی سنتی ظرفیتی است که می‌تواند در درمان بیماری‌ها مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: بین الملل سازی طب ایرانی، می‌تواند فرهنگ و آرمان جمهوری اسلامی را به جهانیان منتقل کند و طب ایرانی در سازمان جهانی پذیرفته شده است.

او به اقدامات حوزه طب ایرانی در زمینه کرونا اشاره کرد و ادامه داد: در موج پنجم کرونا استفاده از ظرفیت طب ایرانی را نداشتیم و فقط در هفت مرکز ارائه خدمت داشتیم، اما در موج ششم با تشکیل کمیته طب ایرانی و حمایت ویژه معاونت درمان وزارت بهداشت، ۱۵۸ مرکز طب ایرانی به صورت سرپایی خدمات درمانی و مشاوره‌ای ارائه دادند و اکنون نیز فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، گفت: همچنین ۱۰ قلم داروی سنتی به عنوان کمک درمان در چرخه فهرست دارویی کرونا وارد بازار شده و مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد.

حسینی یکتا گفت: در حوزه فرهنگسازی طرح‌های متعددی داشتیم که طرح راهبران سلامت با هدف آموزش عموم جامعه و طرح نهضت سلامت آموزی اصلاح سبک زندگی به دانش آموزان و اولیای آنان نیز امروز رونمایی شده که امیدواریم نتایج آن را ببینیم.