یک نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر بهداشت دولت جدید باید بتواند شرایط جدیدی برای آشتی‌دادن علوم مختلف سلامت انسان ارائه دهد، گفت: وزارت بهداشت باید آنچه را از علوم که به‌نفع سلامت جامعه است از جمله طب نوین، طب سنتی، اسلامی و ایرانی کنار هم جمع کند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مؤلفه‌های وزیر بهداشت دولت جدید و شرایط کنونی طب ایرانی ـ اسلامی در کشور اظهار کرد: وزیر بهداشت دولت جدید باید بتواند شرایط جدیدی برای آشتی دادن علوم مختلف مربوط به سلامت انسان ارائه دهد.

وی افزود: وزارت بهداشت باید آنچه از علوم را که به‌نفع سلامت جامعه است از جمله طب نوین، طب سنتی، اسلامی و ایرانی به‌نوعی با لایحه‌ای که برای تصویب به مجلس ارائه می‌دهد کنار هم جمع کند تا به‌شکل تلفیقی در مسیر ارتقای سلامت جامعه گام بردارند.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان حاضر مشکلات کنونی بسیاری در حوزه طب سنتی و اسلامی وجود دارد که براساس آن و به نام این علوم، یک‌سری از خلاف‌کاری‌ها و سوءاستفاده‌ها در جامعه صورت می‌گیرد که متأسفانه به‌دلیل عدم وجود چارچوب و قواعد مشخص و لازم گاهی باعث سوءاستفاده‌های جبران‌ناپذیر برخی از افراد سودجو می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: یک بخش کوچک ماجرا به سوءاستفاده افراد ناآگاه، کم‌تجربه و سودجو از طب سنتی برمی‌گردد اما طرف دیگر ماجرا تضییع حقوق افرادی است که در هر کدام از این علوم صاحب‌نظر هستند و به‌نوعی وجود، علم، تجربه و توانمندی‌شان به هدر می‌رود و استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به برخی افرادی که به نام پزشک به‌دنبال انحصارطلبی به‌دلیل همان تعارض منافع در وزارت بهداشت هستند، متذکر شد: این افراد چون خود را در برخی از مسئولیت‌ها قرار داده‌اند باعث ایجاد انحصار می‌شوند و تنها به‌دلیل منافع خودشان برخی اقدامات را انجام می‌دهند.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: این نوع برخورد مسئولان این حوزه باعث به نهان بردن یا عدم استفاده از تجربه و دانش افرادی می‌شوند که در حوزه طب ایرانی ـ اسلامی دارای مدارج علمی یا تجربیات نسل در نسلی بالا هستند.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی کم‌توجهی‌‌ها به طب سنتی در گذشته و لزوم احیای آن و توجه به گنجینه داروهای گیاهی گفت: وزیر بهداشت دولت آینده باید هم به مسائل مربوط به مرحله شناخت یا ویزیت همچنین مرحله نوشتن دارو و تجویز داروهای گیاهی و سنتی، روش‌ها و توصیه‌هایی که می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند توجه داشته باشد و هم آنچه نیاز به قانون‌گذاری است در قالب لایحه بیاورد و جزئیات آن را هم در آئین‌نامه‌های مربوطه تصویب کند تا براساس این دغدغه‌ها طب سنتی هم به‌سمت احیا پیش برود.