مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: یکی از نتایج عملکرد دانشکده‌های طب ایرانی ، قرار گرفتن نام ایران در رتبه چهارم تولید دانش در حوزه طب‌های مکمل و جایگزین بوده است.

طب ایرانی گنجینه غنی و میراث ارزشمندی است که در صورت قرارگیری در نقطه مطلوب میتواند بر مولفه‌های مختلف همچون سلامت، اقتصاد و فرهنگ اثرگذار باشد.

این مهم پس از انقلاب مورد توجه ویژه قرار گرفته به طوری که در سال ۱۳۸۶ دانشکده‌های طب ایرانی در دل معتبرترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افتتاح و آغاز به کار کردند؛ تاآنجاکه مقام معظم رهبری از آن به عنوان یک مژده یاد کردند.

نفیسه حسینی یکتا مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر گوشه‌ای از نتایج عملکرد  دانشکده‌های طب ایرانی ،  قرار گرفتن نام ایران در رتبه چهارم تولید دانش در حوزه طب‌های مکمل و جایگزین بوده است و به همین منظور نقشه ماموریت محوری پنج ساله دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه طب ایرانی و برنامه عملیاتی، با مشارکت تمام  معاونت‌های وزارتخانه تبیین و به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

به گفته وی اصلاح سبک زندگی به عنوان حلقه مفقوده‌ی نظام سلامت مورد توجه ویژه، در سیاست‌گذاری‌های دفتر طب ایرانی و مکمل قرار گرفت تا شاهد تقدم پیشگیری بر درمان باشیم.

او بیان کرد: ادغام طب ایرانی در سطح یک ارائه خدمت با آموزش سبک زندگی سالم مبتنی بر آموزه‌های طب ایرانی در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور با پوشش ۴۰ درصدی شبکه بهداشت انجام شده است.طرح رهجویان و راهبران سلامت با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و آموزش بیش از ده هزار نفر از مخاطبین عموم جامعه اجرا شده است.

حسینی یکتا دامه داد: الان مسیر بهره مندی از ظرفیت طب ایرانی در حوزه درمان و ادغام در سطح دو و سه، اعم از ابلاغ استاندارد‌های خدمات طب ایرانی، حمایت از راه اندازی سلامتکده‌ها و همچنین نگارش ۲۲ راهنمای بالینی تا رسیدن به نقطه‌ی هدف آن یعنی در دسترس بودن خدمات طب ایرانی مورد تایید وزارت بهداشت در مراکز سرپایی بیمارستان‌ها در حال انجام است.

او افزود: تسهیل شرایط راه اندازی دانشکده‌های طب ایرانی به منظور گسترش آموزش در این حوزه از دیگر اقدامات مهم وزارت بهداشت در حوزه طب ایرانی است.

حسینی یکتا  بیان کرد: پیش نویس آیین نامه‌های تسهیل تولید و عرضه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی تدوین شده است و طرح اشتغالزایی با مشاغل کوچک در حوزه طب و داروسازی سنتی در مناطق محروم آغاز شده است.

عبارت  طب ایرانی یا “پرشین مدیسین Persian medicine” در درختواره دانش پزشکی ثبت شده و  تعامل نزدیک با کشور‌های دارای مکتب طب سنتی مانند چین، هند و تایلند داریم.

او بیان کرد:  ارزشیابی فعالان حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی انجام و طرح اشتغال زایی با مشاغل کوچک در حوزه طب و داروسازی سنتی در مناطق محروم آغاز شده است.

حسینی یکتا گفت: اجرایی شدن بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به منظور بهره مندی از ظرفیت طب‌های سنتی و مکمل در نظام سلامت، از جمله اهداف راهبردی است که به طور ویژه در دستور کار وزارت بهداشت در دولت سیزدهم قرار گرفته و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدتی در حال اجرا است.