رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: ظرفیت‌های علمی طب ایرانی مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا مواردی که منطبق با واقعیت‌های علمی و خدشه ناپذیر است در عرصه کاربرد درمانی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر زالی در اولین کنگره ملی طب ایرانی افزود: اساس طب ایرانی بر مبنای پیشگیری، ارتقای سلامت، حفظ صحت، بالابردن سطوح تندرستی و استفاده از ظرفیت طب ایرانی برای الگوی زندگی است.
وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فاز اول ادغام استفاده از ظرفیت طب ایرانی را در نظام مراقبت‌های اولیه در غالب بخشنامه ابلاغ کرده که در حال انجام است.
زالی اظهار کرد: طب ایرانی در حوزه بیمارستانی قرار است به صورت تلفیقی با طب مدرن استفاده شود مثلا در برخی از بیمارستان‌ها بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند برای به حداقل رساندن عوارض شیمیایی و افزایش تاب آوری بیماران، همکاران طب ایرانی در کنار متخصصین انکولوژی قرار می‌گیرند و اینکار را انجام می‌دهند.
وی گفت: در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی طب تسکینی انجام می‌شود؛ در حوزه طب تسکین نیز نقش اطباء ایرانی بسیار پررنگ است و خدمات موثری در راستای بالا بردن عزت نفس، سطح ایمنی و افزایش نشاط پذیری بیماران و کاهش عوارض درمان‌های پیچیده بیماری انجام می‌دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره بر اهمیت تغذیه در طب ایرانی افزود: قرار است در جهت استفاده از غذا‌های فراسودمند حرکت کنیم که علاوه بر ماهیت غذایی، ماهیت شبه دارویی دارند و موجب کاهش مصرف دارو خواهند شد.
وی گفت: درمانگاه‌های وابسته به طب ایرانی در حال حاضر در سه تا از بیمارستان‌های دانشگاهی ما مستقر شدند که همزمان یک متخصص طب ایرانی با یک متخصص طب مدرن تواما با هم بیماران را معاینه می‌کنند.
زالی ادامه داد: در دانشکده طب ایرانی شهید بهشتی اقدامات ارزشمندی در حوزه ناباروری و نازایی، بهداشت باروری بانوان و بلوغ انجام می‌شود.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بخش مهمی از طب ایرانی در حوزه گیاهان دارویی وجود دارد، وی اظهار کرد: در ایران ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه آن قابلیت مصرف در حوزه دارودرمانی دارند و ۱۸۰۰ گونه آن در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شوند.