مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رتبه ایران در زمینه تولید علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی طی سال گذشته پنجم و در سال جاری چهارم بعد از کشورهای هند، چین و آمریکا است.

به گزارش ایرنا، “نفیسه حسینی یکتا” روز پنجشنبه در ارتباط ویدئوکنفرانس با آیین رونمایی از محصولات دانش بنیان گیاهی موثر بر درمان کرونا در کرمان با حضور استاندار، ۲ نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و برخی از مسئولان با بیان اینکه امکان دستیابی به داروهای موثر در طب ایرانی با تلاش در مسیر صحیح تحقیقاتی و علمی وجود دارد لذا باید در این مسیر حرکت کرد افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه تولید علم و انجام تحقیقات علمی جزو دانشگاه های سرآمد کشور است.

وی اظهار داشت: استفاده از طب سنتی ایرانی رویکرد مدنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و این رویکرد در دانشکده های طب سنتی کشور از جمله دانشکده پرتلاش و مبدع کرمان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه یکی از محورهای مورد تاکید در زمینه تولید علم اتکا به اقتصاد دانش بنیان و نگاه ویژه به توان بومی است که گروه های طب سنتی می توانند پنجره جهشی برای سرعت دادن به ورود دانشگاه ها به دانشگاه های نسل سوم و چهارم باشد.

وی با اشاره به وجود برخی حواشی در طب سنتی ایرانی تصریح کرد: در صورتی که موارد تحقیقاتی مبتنی بر علمی باشند موارد دغدغه زا و حاشیه ای برای نظام سلامت کمتر خواهد شد.

بیش از ۴۵۰ دستگاه کمک تنفسی در کرمان وجود دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به روزهای اولیه شیوع کرونا و وجود برخی کمبودها گفت: هر چند کرونا محدودیت و مشکلات زیادی بر دنیا تحمیل کرد اما از این تهدید فرصت هایی نیز خلق شد.

“حمیدرضا رشیدی نژاد” به سرعت بخشیدن در روند تولید، انجام اقدامات فناورانه و اقدامات تحقیقاتی در تولید تجهیزات پزشکی و دارویی و وسائلی که نقش درمانی در بیماران دارد از جمله تبدیل تهدید به فرصت در زمان کرونا نام برد.

وی اظهار داشت: روزهای اولیه شیوع کرونا برای تامین ۱۰ دستگاه کمک تنفسی در کرمان مشکل وجود داشت در حالی که اکنون بیش از ۴۵۰ مورد دستگاه کمک تنفسی تولید داخل در این استان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: طب سنتی در زمان شیوع ویروس کرونا بیش از گذشته و به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته که اگر در مسیر صحیح خود پیش برود نتایج مطلوبی در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به رونمایی از ۲ محصول دانش بنیان “شربت ریلانگ و کپسول فرولا به عنوان داروهای موثر بر درمان کرونا گفت: تولید این محصولات دانش بنیان گیاهی در مسیر تحقیقات به درستی پیش رفته که جای تبریک دارد.

رشیدی نژاد با اشاره به حمایت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تولید ۲ داروی موثر بر درمان کرونا در کرمان تصریح کرد: این ۲ دارو حاصل زحمات و تحقیقات افراد مبدع و خوش فکر در دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.