طب تلفیقی ترکیبی است از علم پزشکی روز همراه با کمک گرفتن از طب مکمل

باوجود کج‌بینی‌ها و کج‌خیالی‌های بعضی استادان پزشکی، برنامه طب تلفیقی (Integrative Medicine) مرکز پزشکی کانزاس (kuMed) از زمان تاسیس یعنی ده سال پیش تاکنون راه درازی آمده است…

● جین دریسکو، مدیر برنامه می‌گوید: «اوایل کار محل راه‌اندازی برنامه سوراخ‌سنبه‌هایی بود که باورتان نمی‌شود تا اینکه امروز توانستیم در ساختمانی به مساحت ۸۰۰ متر مربع ساکن شویم.» طب تلفیقی ترکیبی است از علم پزشکی روز همراه با کمک گرفتن از طب مکمل و جایگزین (CAM) برای مداوای کلی وجود فرد یعنی ذهن، جسم و روح او و نه فقط یک بیماری یا بخش خاصی از بدن. کنسرسیوم مرکز آکادمیک سلامت طب تلفیقی را به این ترتیب تعریف می‌کند: «طب تلفیقی یک نظام جامع درمان است که علاوه بر سلامت و مداوای کلی یک فرد بر مشارکت فعال خود وی و توجه به جنبه‌های روحی و ذهنی بیمار تاکید دارد. استفاده از دانش طب جایگزین یا تکمیلی جایگاه ویژه‌ای در این نوع درمان دارد.»

● عملکرد مراکز طب تلفیقی

مراکز طب تلفیقی که چند سالی است در آمریکای شمالی رونق گرفته‌اند در واقع ترکیبی از فعالیت‌های بالینی، آموزشی، اجتماعی و تحقیقاتی مربوط به مداوای بیماران را مدیریت می‌کنند. ابزارهای مورد استفاده مراکز طب تلفیقی بسیار گسترده هستند و علاوه بر پزشکی روز شامل طب سوزنی، هنر، موسیقی، محیط‌زیست، مهارت‌های ارتباطی و مشاوره‌ای، مکمل‌های غذایی، گیاه درمانی، ماساژ درمانی، تغذیه، مدیریت اضطراب و تای‌چی و چی‌گونگ (شاخه‌ای از طب چینی) و یوگا نیز می‌شوند.

دریسکو می‌گوید: «مرکز طب تلفیقی kuMed اولین مرکز در سال ۱۹۹۸ بود که پس از انتقال به ساختمان جدید و گسترش فعالیت‌ها توانست از محققان علوم پایه موسسه ملی سلامت (NIH) و استادان تغذیه نیز دعوت به همکاری کند.

علاوه بر این افراد، کارشناسان طب سوزنی، ماساژ، یوگا و مدیتیشن که به وسیله مرکز طب تلفیقی استخدام شده‌اند با مراکز مداوای سرپایی بیماران سرطانی در دانشگاه کانزاس همکاری می‌کنند. دریسکو، مدیر برنامه می‌گوید: «مرکز kuMed و بخش خصوصی تا به حال صدها هزار دلار برای بهبود سطح علمی کارشناسان برنامه، تجهیزات و امکانات خدماتی هزینه کرده‌اند تا مراکز آموزشی، تحقیقاتی و بالینی طب تلفیقی بتوانند به درستی پا بگیرند.»

هر روز به تعداد کسانی که در کنار درمان‌های متعارف از درمان‌های مکمل و جایگزین استفاده می‌کنند اضافه می‌شود و علاوه بر جنبه‌های علمی همین یک حقیقت ساده موضوع سرمایه‌گذاری‌های مالی را توجیه می‌کند. به طور جدی قضیه از وقتی شروع شد که در سال ۲۰۰۴ طی گزارشی اعلام شد که ۳۷ درصد آمریکایی‌ها در طول زندگی خود به درجات و دفعات متفاوت به طب جایگزین یا مکمل روی می‌آورند و NIH مرکز ملی طب جایگزین و مکمل را تاسیس کرد و عاقبت به طب تلفیقی به عنوان رشته‌ای علمی نگاه شد. اگر افرادی که برای درمان از مقادیر بسیار بالای ویتامین‌ها یادی می‌کنند را نیز در محاسبه بگنجانیم این عدد تقریبا به ۶۲ درصد می‌رسد. دریسکو می‌گوید: «امروزه در حدود ۹۰ درصد بیماران سرطانی به نوعی (CAM) را در درمان بیماری خود به کار می‌بندند.»

یکی از این بیماران مارشا برتون است که پزشکان ۱۳ سال پیش پس از تشخیص سرطان پیشرفته به او گفتند بیش از دو سال دوام نمی‌آورد. همان زمان او فهمید که یک بیمار سرطان پیشرفته مغز استخوان با تزریق مقادیر بالای ویتامین C پس از شش ماه درمان سلامتی خود را بازیافته است. برتون در سال ۲۰۰۶ به مرکز kuMed مراجعه کرد و همراه شیمی درمانی تحت درمان با مقادیر بالای ویتامین C تزریقی، دستورالعمل‌های غذایی و خون‌گیری قرار گرفت تا ویتامین‌ها، موادمعدنی و هورمون‌های او به تعادل برسند.

مدیر برنامه kuMed می‌گوید: «در حال حاضر ۵۰۰ بیمار در این مرکز در حال معالجه هستند که از این تعداد ۵۰ بیمار سرطانی درمان وریدی ویتامین C دریافت می‌کنند. علاوه بر درمان داخل وریدی ویتامین C که هر روز مراجعه‌کنندگان بیشتری پیدا می‌کند قسمت‌های دیگری در این مرکز فعال‌اند. قسمتی که تغذیه و تهیه درست غذا را آموزش می‌دهند، یک بخش بالینی مخصوص درمان‌های طبیعی و غیردارویی (Naturapathy)، بخش تحقیقاتی Qi chen (شاخه‌ای از طب چینی)، مرکزی برای ویتامین C درمانی که به وسیله کارشناسانی که به تازگی از (NIH) موسسه ملی سلامت آمده‌اند انجام می‌شود به اضافه یک کتابخانه و مرکز کامپیوتر که در واقع پشتیبانی برنامه به عهده آنان است.»

● تاریخچه‌ای از مراکز طب تلفیقی

در ابتدا مرکز طب تلفیقی KuMed تنها به عنوان مرکزی آموزشی راه‌اندازی شد، ولی با شروع به کار رییس جدید دانشکده پزشکی در سال ۲۰۰۵ این مرکز اجازه مداوای بیمار را پیدا کرد. با فعال شدن بخش تحقیقات مرکز مثلا با مطالعه بر درمان تزریق وریدی دوز بالای ویتامین C یافته‌ها نشان دادند ویتامین C با ورود به عضو با تولید پراکسید هیدروژن سازوکاری برای شناسایی و کشتن سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند که هم‌زمان باعث بالا رفتن ایمنی بدن می‌شود. مراجعان به مرکز طب تلفیقی kuMed علاوه بر سرطانی‌ها، بیماران قلبی، مبتلایان به خستگی مزمن یا عدم تعادل هورمونی، آلرژی و… هستند. به دلیل استقبال مردم از درمان‌های جایگزین یا تلفیقی، سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش هر روز رو به افزایش است. سال‌ها طول کشید تا پزشکی مدرن توانست همراهانی را کنار خود قبول کند، ولی دیگر نمی‌توان نقش درمان‌های جایگزین یا مکمل را در درمان بیماری‌ها انکار کرد.

منبع:

www. medicalnewstoday.com

مترجم: مرجان یشایایی